Search This Blog

About Me

My Photo
Death_Crew
Perak, Malaysia
"Aku Dilahirkn Kat Negeri Pantai Timor..Now aku Kat Utara...Study meyh..Bnyk Aku Dapat Blajr Kat cni..,Aku Ni Plg Bebal La Kalo Tengok Pompuan Mnanges..Ntah..,Aku Xtau nape..Coz Aku X Reti Nk Pujok!!.."
View my complete profile

Misteri Ikan Naga Tasik Kenyir

Posted: Friday, May 7, 2010 by Death_Crew in
2















“Apa yang digelar ikan naga di Tasik Kenyir sebenarnya ikan Arapaima Gigas. Mungkin orang menggelarnya ikan naga sebab saiznya besar dan kulitnya bersisik besar seperti naga.

Tempoh kebenaran menangkap ikan itu bermula semalam hingga 15 Ogos ini di seluruh tasik kecuali kawasan yang diwartakan sebagai Taman Negara dan Santuari Kelah.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang mengumumkan ganjaran itu, berkata kaki pancing berminat perlu mendaftar dengan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) dan penguat kuasa Kenyir Rangers akan memantau usaha menangkap ikan itu.

“Walaupun Arapaima Gigas spesies ikan besar, ia tidak menyerang manusia tetapi menjadikan ikan lain dalam tasik sebagai makanan.

“Kita khuatir dengan adanya spesies ikan berasal dari Sungai Amazon itu, ikan lain akan pupus. Kita juga bimbang ikan itu akan membiak di Tasik Kenyir yang sedang kita bangunkan sebagai satu daripada destinasi pelancongan penting di Terengganu,” katanya pada sidang media.





Bagi menjayakan program itu, Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, menyerahkan sumbangan RM150,000 bagi membiayai sebahagian kos penganjurannya kepada Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima, Datuk Ahmad A Talib, di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini. Kerajaan negeri sebelum ini menawarkan RM10,000 kepada pemancing yang berjaya menaikkan ikan dari Amazon itu yang dikatakan terlepas ke Tasik Kenyir, bagi mengelaknya membiak serta mengancam spesies ikan tempatan.


“Sesiapa yang berjaya ikan naga itu menerima RM10,000 dan sempena program ini hadiahnya dinaikkan kepada RM20,000,” katanya.


2 comments:

  1. amboi~besar nye ikan~~~

  1. emm nk ke..???kt umah adebnyk lg 2..hahak~