Search This Blog

About Me

My Photo
Death_Crew
Perak, Malaysia
"Aku Dilahirkn Kat Negeri Pantai Timor..Now aku Kat Utara...Study meyh..Bnyk Aku Dapat Blajr Kat cni..,Aku Ni Plg Bebal La Kalo Tengok Pompuan Mnanges..Ntah..,Aku Xtau nape..Coz Aku X Reti Nk Pujok!!.."
View my complete profile

Pontianak@Kuntilanak!!!!

Posted: Wednesday, May 5, 2010 by Death_Crew in
2

Hari ni..,aku rase nk post citer sal kuntilanak@ pontianak...! mybe sbb td aku tgok citer sal pontianak..,so..,aku nk kongsi psl story pontianak ni kt kowg..

Dlm masyarakat Indonesia,dorg mmg pcaya la kt berbagai jenis hantu atau mahluk spiritual. Jenis- jenis hantu yang ade kt Indonesia iaitu : Kuntilanak, Sundel bolong, Toyol, Pocong, Genderuwo, Orang bunian, Siluman,Jin dan lain-lain lg.


Kuntilanak dalam bahasa Melayu : pontianak, pontianak adalah hantu yg dipercayai berasal dari perempuan hamil yg meninggal atau wanita yg meninggal coz melahirkan dan anak tersebut belum sempat lahir.

Ada kemungkinan bahawa nama kuntilanak tersebut berasal dari gabungan ayat “bunting” yang bmksud hamil.

Rupa bentuk kuntilanak digambarkan dalam bentuk wanita cantik yang punggungnya berlubang. Kuntilanak digambarkan oleh penduduk kampung untuk menuntut balas.

Kuntilanak dikaitkan apabila muncul dengan aroma bunga kemboja. Konon, laki-laki yang tidak berhati-hati akan dibunuh selepas kuntilanak berubah wujud menjadi penghisap darah. Kuntilanak juga senang mengambil bayi dan melukai wanita hamil. Adanya perbezaan pendapat dalam penggambaran dari kuntilanak tersebut, karana tiadanya teori yang wujud mengenai hal-hal ghaib ini. Seperti halnya dalam cerita seram dan film hantu di television Malaysia.

Kuntilanak digambarkan membunuh mangsa dengan cara menghisap darah di bahagian tengkuk, seperti vampire. Agak berbeza halnya dengan gambaran menurut tradisi Melayu, dimana kuntilanak menurut tradisi Sunda tidak memiliki lubang di punggung dan hanya mengganggu dengan penampakan saja. Jenis yang memiliki lubang di punggung sebagaimana deskripsi di atas disebut sundel bolong.

Kuntilanak konon juga menyukai pohon tertentu sebagai tempat “bersemayam”, misalnya pokok besar. Dalam tradisi dan kepercayaan masyarakat Jawa, kuntilanak tidak akanmengganggu wanita hamil bila wanita tersebut selalu membawa paku, pisau, dan gunting bila ke mana saja.

Hal ini menyebabkan seringnya ditemui kebiasaan meletakkan gunting, jarum dan pisau di dekat tempat tidur bayi. Lain halnya dengan kepercayaan masyarakat Melayu, benda tajam seperti paku dapat mengelak serangan kuntilanak. Ketika kuntilanak menyerang, paku ditancapkan di lubang yang ada di belakang leher kuntilanak. Sementara dalam kepercayaan masyarakat Indonesia lainnya, lokasi untuk menancapkan paku bisa bergeser ke bagian atas ubun-ubun kuntilanak.


Citer ni.,aku xtau kesahihannye btol atau tidak..

tp..,kte kne la juga mngmbil tau dlm hal2 cmni..coz bende halus.,kte xnmpk..juz nk tau xpe kn..

2 comments:

  1. tak mo la cakap pasal hantu wei~ngeri nak baca~nak tengok lagi la~hehehe~

  1. ala..besa ape..
    xkn takot kot dira..???
    huhu